Η τελετή μύησης αποτελεί ένα από τα πιο βασικά στοιχεία κάθε θρησκείας καθώς εισάγει τον μυημένο στους κόλπους της λατρείας της εκάστοτε θρησκείας. Η τελετουργία επικεντρώνεται στην εισαγωγή των εφήβων στον κόσμο των μεγάλων. Το χαρακτηριστικό γνώρισμα είναι o προσωρινός αποκλεισμός των μυημένων από την καθημερινή ζωή σε μια ''περιθωριακή'' ζωή. Έτσι η τελετουργία ολοκληρώνεται σε τρία στάδια : την απομάκρυνση, το μεσοδιάστημα και την επανένταξη. Σ' αυτά περιλαμβάνεται η εισαγωγή στις παραδόσεις της φυλής και στα ερωτικά θέματα.
Με βάση αυτό το μοντέλο γίνονταν και οι τελετουργίες μύησης στην αρχαιότητα. Στην παλαιολιθική εποχή οι ''νεοφώτιστοι'' βάφονταν με κοκκινόχωμα και έπρεπε να δείξουν την αξία τους στο κυνήγι. Στη δωρική Κρήτη οι άντρες ήταν οργανωμένοι σε ενώσεις, συναντιόντουσαν ανά τακτά χρονικά διαστήματα σε κοινά συσσίτια στο ''ανδρείον'' και τα έξοδα πλήρωνε η κοινότητ
α. Τα αγόρια που είχαν υπερβεί την παιδική ηλικία καλούνταν στο ''ανδρείον'' για να προσφέρουν εκεί υπηρεσίες. Ήταν ντυμένα με απλό ένδυμα και έπρεπε να κάθονται στο έδαφος.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα μύησης είναι η εντυπωσιακή μαστίγωση των αγοριών στο βωμό της Ορθίας Αρτέμιδος στα πλαίσια ενός λατρευτικού παιχνιδιού: πρέπει να κλέψουν όσο γίνεται περισσότερο τυρί από την Ορθία, ενώ οι άλλοι που στέκονται γύρω από τον βωμό πιθανώς φυλάσσοντας τον, μαστιγώνουν τους υποτιθέμενους κλέφτες.
Στην ιουδαϊκή θρησκεία η τελετουργία μύησης περιλαμβάνει την πράξη την περιτομής. Η περιτομή είναι σημάδι συμφωνίας μεταξύ Θεού και Εβραίων, ότι αποδέχονται τους νόμους του. Όταν η κόρη του Ιακώβ βιάστηκε από το γιο του ηγεμόνα των Χαναναίων, ο τελευταίος ζήτησε από τον Ιακώβ να δώσει την κόρη του στο γιο του. Ο Ιακώβ τότε του είπε ότι για να παντρευτούν έπρεπε όλοι οι Χαναναίοι να δεχτούν τις τελετουργίες και τα έθιμα των Εβραίων και να υποστούν περιτομή. Ο χριστιανισμός ορίζει το βάπτισμα ως τελετή μύησης. Ο μυημένος εισέρχεται με το βάπτισμα στην χριστιανική κοινότητα, του δίνεται όνομα που έχει σχέση με το άτομο του ή το χαρακτήρα του και εξαγνίζεται από το προπατορικό αμάρτημα.
Κατά το πέρασμα των αιώνων οι ιεροτελεστίες μύησης παίρνουν κάπως διαφορετικό χαρακτήρα. Δηλώνουν και πάλι την ένταξη σε ένα σύνολο, αλλά σύνολο μυστικιστικού χαρακτήρα με αυστηρούς κανόνες και απαγορεύσεις. Στο τελετουργικό μύησης των Μασόνων, ο υποψήφιος στέκεται μπροστά στην πόρτα της στοάς , ενώ ο συνοδός του την χτυπάει για λογαριασμό του, ζητώντας να του επιτραπεί η είσοδος. Τα μάτια
του είναι δεμένα, πράγμα που συμβολίζει το σκοτάδι το οποίο υπάρχει πριν από τον φωτισμό, που θα φέρει η μύηση. Αφού ο υποψήφιος διαβεί την πόρτα, φορώντας πάντα μαύρο μαντήλι στα μάτια και μια θηλιά περασμένη στο λαιμό, αντιμετωπίζει μια συμβολική πρόκληση - ένα ξίφος κάποιου μέλους της στοάς ακουμπάει στο στήθος του υποψήφιου ώστε να ελεγχθεί το θάρρος και η πνευματική του ετοιμότητα.
Η λατρεία των Θάγκι στην Ινδία, οι οποίοι λάτρευαν την αιμοδιψή θεότητα με το όνομα Κάλι, περιλάμβανε την δολοφονία εμπόρων και διαβατών, ως θυσία στην θεότητα. Οι Θάγκι πολλές φορές υιοθετούσαν τα παιδιά των θυμάτων τους και μυούσαν τα αγόρια στην μυστική λατρεία τους, διδάσκοντας τους την γλώσσα και τα σύμβολα τους. Ο νεαρός Θάγκι στην αρχή βοηθούσε τους παλαιότερους εκτελεστές στην δολοφονία των θυμάτων τους. Αργότερα γινόταν ο ίδιος δολοφόνος ή εκτελεστής.
Στην ''φήμη της αδελφότητας '' το πιο παλιό ντοκουμέντο που αναφέρει την αδελφότητα των Ροδόσταυρων (1610 περίπου) αναφέρεται, ότι αν κάποιος επιθυμούσε πολύ να γίνει μέλος, η αδελφότητα θα τον εντόπιζε και θα τον οδηγούσε στην αγκαλιά της, ευεργετώντας τον υλικά, σωματικά και ψυχικά. Συγκεκριμένο τυπικό για την μύηση κάποιου στο σατανισμό δεν υπάρχει, γιατί απλά υπάρχουν τόσες πολλές ομάδες και λατρείες με διαφορετικό τυπικό η κάθε μια. Τα μόνα σίγουρα κοινά στοιχεία σε όλα τα τυπικά, είναι η βάπτιση αίματος και το σεξουαλικό όργιο. Οι σύγχρονες βέβαια σατανιστικές ομάδες δεν προσηλυτίζουν, αλλά διογκώνονται μέσα από το διαδίκτυο. Δέχονται αιτήσεις από όλους όσους ενδιαφέρονται να γνωρίσουν την εκκλησία τους,
|
Βιβλιογραφία
- Burkert, W. Αρχαία Ελληνική θρησκεία
- Παλαιά και Καινή Διαθήκη
- Κουρτίδης, Α., Αρχαία ελληνικά μυστήρια
- Leroi- Gourhan, Οι θρησκείες της προϊστορίας
- Τα μυστήρια του αγνώστου , αρχαία σοφία και μυστικές λατρείες
- Θεός και θρησκεία , οι απόστολοι της μαύρης Βίβλου
No comments:
Post a Comment